woensdag 18 oktober 2017

Over maal en gedeeld ..

Deze week leerden we over "maal" en "gedeeld" in de klas !
We ontdekten dat maal eigenlijk hetzelfde is als keer.


Een ander woordje voor "keer" is "maal" !
We legden steeds een opdracht met knopen : leg 3 keer een groepje van 4 knopen, leg 6 keer 3 knopen, leg 5 maal 2, ...

De hand van juf werd snel moe van steeds maar dat woordje "maal" te moeten schrijven op het bord dus zorgden we voor een teken om het wat korter te schrijven : de "x" !

dus :   keer = maal = x
        3 keer = 3 maal = 3x



Dat is hetzelfde als 3 maal 2 of 3 x 2.
Om te tellen hoeveel dat was telden we de groepjes bij elkaar.
2 + 2 + 2 = 6
                                                      3 keer 2 is dus 6
                                                      => 3 x 2 = 6

We moeten dus telkens goed kijken hoeveel keer we het groepje zien !


Hier zien we 3 keer een groepje van 5 !
dat is 3 keer 5
dat is 3 maal 5
dat is 3 x 5
dat is 5 + 5 + 5 = 15

3 keer 5 = 3 maal 5 = 3 x 5 = 5 + 5 + 5 = 15




Je kunt een grote groep knopen ook (terug) verDELEN in groepjes.
Ook dat deden we heel vaak met knopen.
We tekenden er ook steeds een hakmannetje bij :

De hand van juf werd snel moe van steeds maar dat woordje "gedeeld" te moeten schrijven op het bord dus zorgden we voor een teken om het wat korter te schrijven : de ":" !Wat is delen? eerlijk verdelen
  We zeggen  6 verdelen we in 3 gelijke groepen is 2 in elke groep !
                      6 delen door 3 is 2
                      6 gedeeld door 3 is 2
                      6   : 3 = 2


Thuis oefenen ?

Ook thuis kun je dit oefenen met stiften of knoopjes of blokjes !

Mama/papa zegt : leg 4 keer 2 stiften ! Jij legt de groepjes !
Mama/papa schrijft : 3 x 6 => jij legt 3 keer 6 stiften
Mama/papa legt 4 groepjes van 3 blokken => jij schrijft het met "x"  dus 4 x 3

Mama/papa legt 15 stiften en zegt : verdeel in 3 gelijke groepen !
Mama/papa schrijft : 15 : 3   => jij neemt 15 stiften en verdeelt ze in 3 gelijke groepen
Mama/papa legt 8 stiften en verdeelt ze daarna in 4 groepen : jij schrijft op welke bewerking dat was :
                                                                                                   8 : 4 = ....

Voldoende geoefend ?

Dan kan je misschien op deze website eens kijken hoe goed het al lukt !
Klik hier voor een oefening : oefening met maal
                                               oefening met gedeeld

Succes !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten